Holiday! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu Holiday! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu

Holiday!

Door: bjornenesmee

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

18 Mei 2011 | Indonesië, Kuta

Hey lieve allemaal!

Vandaag onze laatste dag van onze holiday in... BALI!!!
Sommige mensen hadden het al ontdekt op Esmee's facebook. Laat nou net zo zijn dat de 2 meiden die met ons mee waren foto's op hun facebookprofiel hadden geplaatst en ons 'getagd' hadden, haha!

Maar Bali dus. Wat een cultuurshock teweegbracht bij ons 2. Op het vliegveld begon het al. Waar we op Lea moesten wachten (het Duitse meisje wat ons mee vroeg naar Bali te gaan), omdat zij een andere vlucht had. Meteen werden we overspoeld met zwarte taxi-drivers. Taxi? Taxi? No we are waiting for a friend. :S

Ook omdat we geen idee hadden naar welke plaats en hotel we gingen hadden we onze hoop gevestigd op Lea, zij vroeg ons immers mee nadat zij van alles gehoord had over Bali. Maar nadat ze uit het vliegtuig kwam bekende ze het ook niet te weten. Help! Gelukkig had ze een ander Duitse vrouw ontmoet op de airport in Perth die al een keer eerder in Bali was geweest. Dus niet alleen vergezelde ze ons, ook was ze onze gids naar de juiste taxi, naar Kuta en naar een supergoedkope homestay. De eerste 6 nachten betaalden we maar 3 dollar per nacht per persoon. Nja, vraag niet wat we ervoor kregen, haha! Alleen een kamer met 1 reuzebed (voor 3 pers.) en een 1 persoonsbed. De douche en de wc was 1,5 bij 1 meter en ranzig! Om de wc door te spoelen moesten we eerst de klep van de wcbak eraf halen en dan aan een hendeltje trekken in die bak. En dan nog moesten we soms met de douche(kop) doorspoelen...

Maar natuurlijk waren er ook leuke dingen in Bali. 1 dag hebben we scooters gehuurd met zijn vieren. En door het zuiden van Bali gecrosst en ervaren hoe enorm druk en chaotisch het is op de weg met scooters en auto's. Nog nooit eerder scooter gereden en dan meteen starten midden in een stad. Erg spannend maar wel leuk, en de regel wie het eerst komt wie het eerst maalt werkt opzich wel. We reden zonder kaart of bestemming, maar we kwamen wel uit bij de mooie rijstvelden en leuke dorpjes waar we lekker local food konden eten. Het strand was minder mooi, erg vies.
Op de weg terug naar Kuta waren we de 2 Duitse meiden kwijt en omdat Bjorn naar hen zocht in de verte in de scootermenigte had hij niet door dat dat hij door rood reed. En laat nou net zijn dat op dat kruispunt een politiepost was. Normaal race je door op zo'n moment, maar omdat ik wel voor het rode licht stopte moest hij op mij wachten op de hoek. En ja, dan ben je een makkelijk prooi voor de politie. Dus meegenomen naar die post, rijbewijzen laten zien en de boete netjes betaald. 40 Dollar uiteindelijk, in plaats van de officiele 50 na wat bieden. Had nog minder kunnen zijn door middel van meer afdingen volgens Anja (de Duitse vrouw), maarja, wij durfden niet echt te handelen met de politie.
Om de pijn te verzachten en om bij te komen van de rit, namen we met zijn 2en nog even een Starbuckskoffie! Zucht, wat een ontspanning! Starbucks was 1 van de weinige plekken in Kuta waar je ongestoord kan zitten. Voor de rest is het alleen maar: taxi? taxi? motorbike? motorbike? come in, come in, look, look cheap cheap. En veel bedelende kindjes (zo sneu).

Naast onze scooteravontuur hebben we ook nog een hele dag een driver met auto geregeld voor nog geen 12 Dollar p.p. (Sorry dat we nu even alles daar Dollars omrekenen, maar na ruim 2 maanden Australie is dat makkelijker dan Euro's, haha!) Hij bracht ons naar een tempel, de enige echte vulkaan van Bali, een local eettentje met lekker eten (op ons verzoek want local food is beter dan het eten bij die toeristenrestaurantjes), de rijstterassen, Monkey Forrest en een waterval. We hadden een leuke dag en kwamen moe maar voldaan terug op onze kamer.

Nadat Anja weer terug naar Perth vloog, zijn Lea en wij van accomodatie veranderd. Bij de buren van de homestay hadden ze tenminste een zwembad, een pooltafel en een betere kamer en de prijs viel best mee. (Nog geen 7 Dollar per nacht, per persoon) Dus hup, daarheen!
Daar hebben we dus veel dagen bij en in het zwembad gelegen. Heerlijk! Ook nog een beetje poolen, af en toe shoppen, lekker eten in onze favo restaurant (Nasi goreng of fried Noodles voor 1 Euro (Ja daar is die Euro weer!)). En op het strand liggen en daar localfood eten.

Een van de laatste dagen begon het bij Bjorn toch te kriebelen om te gaan surfen. En dat ging hij dus ook doen! Geen les, maar gewoon een bord gehuurd voor een uur en gaan met die banaan. Het ging hem goed af! Maar hij wilde natuurlijk ook dat onze luie Esmee het zou proberen en dus lag zij een paar dagen later ook in de zee op de plank. Helaas was het te laag tij dus erg handig ging het niet. Na een paar keer kopje onder gaan toch maar weer het bord aan Bjorn gegeven, haha!

Zondags de 15de zijn we nog eens een Starbuckskoffie gaan drinken en lekker duur uit eten geweest om onze 1,5 jaar samen te vieren! Ow, wat cute!
Lekker tortillas met rund en tonijnsteak met aardappeltjes gegeten. Eens wat anders! En de prijs: ongeveer 7 Dollar per gerecht, haha! Zo duur! Daarna op het strand nog wat flesjes Ankerbier en Vodkamix zitten drinken. Geen wijn voor Esmee, wat dat was zo duur daar.

De laatste avond zijn we nog lekker wezen stappen. Gezellig met Lea en Katherine uit zweden die we op het verblijf hebben leren kennen. Dat was erg leuk met zn 4e. Leuke disco met goeie muziek. Dat wa dus even het ultieme vakantiegevoel!

Vanavond om 20.30 vertrekt onze taxi naar de airport en morgenvroeg om 4 uur zijn we weer in Darwin. Dan begint ons avontuur weer in Australie, waar we eerst nog een krokodillentour hopen te kunnen doen en daarna een keertje vliegen naar Cairns. Vanaf Cairns begint onze Eastcoast-rit. Hopelijk weer met een knusse campervan.

Terima Kasih, voor het lezen van deze en de vorige blog! Leuk dat jullie zo begaan zijn met onze reis! :)

Tot snel weer! Liefs, Bjorn en Esmee.

• 18 Mei 2011 - 11:10

Karen:

Na net het boek "het verraad van Bali" uit gelezen te hebben (schrijver Martijn van Beek, mijn aangetrouwde neef ;) ) klinken jullie verhalen over jullie holiday daar toch een stuk beter! Boek gaat over de aanslagen van Bali. Gelukkig is het daar nu een stuk "rustiger"
    Wel lekker joh dat jullie er zo'n vakantie tussen konden plakken? Nu weer een beetje uitgerust voor het volgende avontuur?

Liefs Karen

• 18 Mei 2011 - 16:36

Milou:

Oooh wat grappig! Ik wilde ook al een reactie plaatsen over een boek. Eten, bidden, beminnen. Daar is die vrouw ook in Bali. Ook in Kuta! haha grappig. :P Ben wel benieuwd naar foto's! Misschien toch eens even inloggen op facebook zometeen ;)

Veel plezier in Aussie weer!

Liefs, xxx Milou

• 18 Mei 2011 - 16:44

Gilian:

Veel plezier in Cairns, mooi daar :)
    Vergeet niet naar Cape Tribulation te gaan!

• 20 Mei 2011 - 07:19

Karlijn:

Lekker, lekker!! Bali gewoon..! En nu maar weer lekker in Australie.. Laat je vooral niet door een krokodil bijten enne.. breng voor mij maar een tasje mee.. ;) hhihii =p
    xxxxx

• 20 Mei 2011 - 13:41

Inge:

Oooh ik zit bijna kwijlend achter mn scherm;) hahah
    Klinkt 1000x beter dan spanje:)
    Dikke kus

• 21 Mei 2011 - 06:43

Laura:

Haha erg leuk verhaal, zo te zien lopen jullie echt niet in 7 sloten te gelijk!

Heel veel plezier!

x laura

• 22 Mei 2011 - 10:57

Theo Jeannie Pirlo:

Hebben jullie helemaal geen last van heimwee?
    Of is daar geen tijd voor na alles wat jullie daar beleven.
    Wat een leuke verhalen!!
    Maar hoe is het weer daar?
    Hier is het al weken heel goed weer maar wel erg droog.
    Wij fietsen veel en zijn dan ook al flink bruin.
    Voor een regen land als Nederland is dat toch wel er goed.

We wensen jullie nog vele spannende dingen daar in het verre australie
    Groetjes uit Venray.

• 02 Juni 2011 - 13:38

Chantal:

Heey Bjorn en Esmee,
    Al vaker even snel jullie blog gelezen, alleen mijn reacties bleven uit haha. Klinkt allemaal waanzinnig!...op wat details van het Bali verhaal na... Laat dat nou net mijn vakantie bestemming zijn! Gelukkig geen Kuta maar Nusa Dua in waar de standen wit zijn en de golven een stuk minder wat snorkelen en duiken wat gemakkelijker maakt. Vanuit daar gaan wij ook per auto met bestuurder op pad naar vele mooie en culturele plekken. Wij vertrekken zondag a.s. Genieten jullie nog maar goed van jullie avontuur! Liefs Chantal