Lucky Route no. 13 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu Lucky Route no. 13 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu

Lucky Route no. 13

Door: bjornenesmee

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

07 Augustus 2011 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal! Daar zijn we weer.
Allereerst weer superbedankt voor de lieve en leuke berichtjes van jullie!!

We hebben weer een hoop avonturen beleefd om jullie te vertellen. Dus zet je schrap voor weer een lang verhaal.

We waren gebeleven bij de nachtbus naar Chiang Mai vanuit Ayutthaya. Na ons overdag lekker verveeld te hebben konden we 's avonds met de bus mee. Eerst werden we door een tuktuk ergens buiten de stad op de snelweg eruit gezet, want daar stond de volle bus vanuit Bangkok al te wachten op ons. We waren de enige 2 die daar op stapten, samen met nog een Chinees.
De busrit was zwaar omdat we niet veel ruimte hadden om onze benen te strekken en ons te draaien. Het was wel gezellig want we haddennaast ons een Nederlands meisje zitten waarmee we lang hebben gekletst. Toen we om 6 uur 's morgens in Chiang Mai eruit gezet werden stonden er busjes klaar om ons naar het centrum te brengen. Maar aangezien het busjes van een hotel waren werden we dus voor dat hotel afgezet. Dt hotel was ons te duur en te ver weg van het centrum. Dus even mooi niet in hun deal getrapt en vervoer geregeld naar het echte centrum waar het allemaal te doen was. Daar even rondgelopen en een leuk guesthouse gevonden voor een mooie prijs. Daar zaten nog wat Hollanders waar we mee gekletst hebben voordat we in konden checken.

Na een dutje (geloof ons, we waren super moe) zijn we tempels gaan bezoeken. Dit was weer erg mooi. Ook hebben we bij een tempel met een monnik zitten kletsen. Hij was een jaar of 18 en vertelde ons hoe zijn leven er een beetje uitzag, en wij vertelden over ons leventje. Misschien komen we hem ooit nog in Europa tegen, want hij had grote reisplannen. Die dag ook nog even 2 tours in Chiang Mai geboekt en de reis naar Laos. De ochtend erna was het dus tijd voor de 1e tour, en wel naar de tempel op de berg (Doi Suphet) en Bubhing palace. Na een rit in een minivan werden we eruit gezet om een rondje paleis te doen, terwijl de rest van de groep naar een monnikendorp verder op de berg ging (zij hadden een ander soort trip geboekt).Wij dus samen rondgelopen door de mooie tuinen met mooie bloemen, huisjes en vijver. Na een vieze worst gescoord te hebben in het dorpje werden we weer opgepikt dor de rest van de groep om naar de tempel te gaan. Met een lift werden we de berg opgebracht, want 306 treden was voor de groep te zwaar. (En nee we zijn niet lui want wacht maar tot iets verder in dit verhaal!!) Vanuit eze tempel had we een mooi uitzicht over de stad. We hebben even wat rondgekeken en fortunesticks met nummertjes erop geschud, waarna we allebei een spreuk kregen (beetje hetzelfde als gelukskoekjes). Toen zat de tour erop en gingen we weer terug naar de stad. De rest van de dag hebben we nog wat tempels bekeken en 's avonds naar de night bazaar. Dit was een leuke markt met kleding, sieraden en souveniers. Hier nog een drankje gedaan en toen op naar bed want de dag erna hadden we alweer de volgende tour. De 2-daagse trekking tour.

's Morgens werden we opgehaald om ons 2 dagen uit te leven in de bergen/jungle van Thailand. We zijn eerst rustigaan begonnen bij een orchidee- en vlindertuin, een markt en de longneck-village (vrouwen met ringen om hun nek om die langer te maken. Veel mooie lange nekken gezien dus!) Daar heeft Esmee nog een handgemaakte sjaal gekocht van een langnekvrouw.
Toen was het tijd voor een lange rit naar een dorpje onderaan de berg. Hier lekker fried rice gegeten. Daarna was het tijd voor de 3 uurs wandeling de berg op. We kregen een bamboostok want die zouden we nodig hebben. En die hadden we ook zeker nodig. Het was een erg steile wandeling met gladde en modderige stukken en om de zoveel tijd moesten we beekjes oversteken over ofwel stenen of afgeschreven planken. En dat in het benauwde maar erg mooie woud. De gids was erg gezellig en had onderweg nog wat leuke bamboo spelletjes. Hij had zelfs een pijp gemaakt (om te roken) van bamboo. En die werkte natuurlijk ook nog. Ook nog geleerd om met gras te schieten.
Na 3 uur ploeteren kwamen we boven op de berg aan. Daar was een klein bergdorpje zonder stroom en waar de huizen nog van bamboo zijn en de kippen en varkens vrij rondlopen. Dit was de slaapplaats voor de nacht. We sliepen met de groep in een bamboohutje op een matras op de grond. Helaas onder een half kapotte klamboe, dus Deet sprayen bij het leven voor de malariamuggen en natuurlijk onze malariapillen slikken. Het uitzicht was adembenemend, even lekker weg van de drukke stad. En ze hadden er een koude douche en wc (betonnen hokje met een douchekop en een gat in de grond) met uitzicht op het dal, erg mooi douchen dus.
Na een goede nachtrust en lekker ontbijt was het tijd om bergaf te gaan richting de waterval. Dit was erg steil en glad, dus best zwaar lopen. Maar na een 45 min wandeling kwamen we eindelijk aan bij de waterval, zwetend en puffend. Het was dus heerlijk om lekker in het water verkoeling te zoeken. Daarna nog even op de kant gerust en toen was het alweer tijd om weer verder bergafwaarts te gaan. Daar kwamen we aan in het dorp met de olifanten. Daar gingen we natuurlijk een ritje op maken. Na een warme lunch konden we op de olfanten rijden. Daar hebben we een uurtje mee gelopen met halverwege een stop bij de rivier om de olifanten te laten drinken. De rit was erg leuk. Je zit echt hoog op die olifant en er liep ook nog een jonge olifant mee met de groep.
Toen we bijgekomen waren op de olifant was het tijd voor actie. En dat met wildwater raften. Na een uitleg van de gids kregen we reddingsvesten en een helm. Toen met de boot naar het water en met zn 6en en een gids de rivier op. Deze was lekker wild en we werden dus ook helemaal door elkaar geschud en nat. Gelukkig is niemand uit de boot gevallen zoals we bij andere boten zagen gebeuren. Op het einde was nog een hoge val en moesten we allemaal in de boot duiken en goed vasthouden. Dat was supermooi. Na het heftige stuk was het tijd om over te stappen op een vlot gemaakt van bamboo (ja ze maken echt alles hier van bamboo). En we gingen dus nog een stuk bamboo raften. Iedereen kon lekker rustig op het vlot zitten en de gids deed het stuurwerk met natuurlijk een bamboo stok. Nadat de gids wilde relaxen heeft Bjorn en een andere Ierse jongen van de groep het roer nog even overgenomen. Toen zat de tour er helaas op en na wat bijkletsen en emailadressen uitwisselen was het tijd voor de lange rit terug nar de stad. ' Savonds lekker curry gegeten bij ons guesthouse en optijd naar bed. Want de dag erna was het tijd voor de trip naar Laos via Chang Khong, Huay Xai en Pak Beng.

Om 10.00uur werden we opgehaald om met een minivan naar de grens van Thailand te gaan. Onderweg hebben we nog een mooie en grappige tempel bezocht. Het was een witte tempel met binnen schilderingen. En wel hele moderne schilderingen. Zo was Michael Jackson, de man van de film matrix (Neo?) en wat Startrek ruimteschepen geschildert. Na de stop ging de reis verder nar Chiang Khong. Daar werden we gedropt bij het guesthouse en na een briefing over de dag erna konden we onze paspoorten afgeven. De vrouw van het guesthouse ging dan de volgende dag, vroeg in de ochtend, met de paspoorten naar de grens om een exit stempel te krijgen voor Thailand (onder het mom van tijdbesparing?). 'S morgens kregen we de paspoorten terug met inderdaad de exit stempels. Officieel waren we dus thailand al uit, terwijl we er nog in waren. Na het ontbijt werden we (13 backpackers) in de laadbak van een jeep naar de rivier gebracht. Dat is namelijk de grens tussen Thailand en Laos. Met een longtailboot werden we de rivier over gebracht en an de overkant was het tijd voor het visum voor Laos. Dat was zo geregeld en konden we dus Laos in. Joeppie.
Toen gingen we naar het loket van de slowboat. Er vaart namelijk een boot over de rivier tussen de bergen naar Luang Prabang. Dat is een 2 daagse boottrip met een slaapplek halverwege. Tenminste dat was ons in eerste instantie verteld. Eenmaal bij het loket angekomen kregen we te horen dat er storm op komst was en het water erg hoog stond en dat het dus 3 of 4 dagen kon duren. Wat betekende dat we zelfs een nacht op de boot moesten doorbrengen. Maar.... zei de man, we konden ook een busticket kopen als we niet meer met de boot mee wilden. Iedereen dus een beetje verontwaardigd. Maar we dachten al een beetje dat het verhaal niet helemaal klopte. Want hij zei: "Alls het regent kan de boot niet verder en moet hij dus wachten." Toen we zeiden: "Wat als het nu een week regent? Moeten we dan een week op de boot blijven?" gaf hij daar niet echt een antwoord op. Hij waarschuwde ons ervoor dat er op de boot eten en drinken wordt verkocht en dat de boot pas verder vaart als ze genoeg verkocht hebben (genoeg winst hebben gemaakt).
Toen was het voor ons wel duidelijk. Het gaat om geld. Dus toch met zijn allen besloten om niet met de bus te gaan en lekker te genieten op de boot. Het zal wel meevallen dachten we. Maar voor de zekerheid een survivalkitje aangeschaft: zitkussentjes, veel brood, veel water, genoeg snacks en de malariapillen binnen handbereik.
Eenmaal op de boot konden we zitten in oude autostoelen. De boottocht voor die dag duurde ongeveer 6 uur. En het wa echt supermooi. De rivier stond redelijk hoog en de stromng was echt heel sterk. Heel veel draaikolken, stroomversnellingen en rotsen in de rivier. Lekker avontuurlijk dus. Langs de rivier waren nog veel kleine dorpjes waar de huizen van bamboo zijn, de mensen vissen in een houten bootje en de kinderen zich vermaken aan de rand van de rivier. Koeien die vrij rondlopen en spelende honden aan de kant. Soms stopten we bij een van de dorpjes om rijst en goederen af te geven, of local mensen op te pikken/af te droppen.
Toen waren we in Pak Beng, een klein dorpje wat leeft van de toeristen die met de slowboat gaan. Daar hebben we in een goed en goedkoop guesthouse geslapen. 's Avonds nog wat gegeten en gekaart aan de rivier onder het genot van een drankje.
De volgende ochtend was het tijd voor het laatste stuk van de slowboottrip . Een trip van 8 uur. In een iets kleinere boot gingen we weer verder tussen de bergen. Weer volop genoten van de natuur om ons heen. Ook kwamen we nog 2 olifanten tegen die op het dek van een vrachtschip stonden. Ze vervoeren hier alles, haha. We kwamen ook nog langs een grot met een tempel erin, erg mooi voor zover we het konden zien. En 's middags kwamen we netjes in Luang Prabang aan. Precies in 2 dagen dus en geukkig niet op de boot hoeven slapen.

Eenmaal in Luang Prabang hadden we een mooie kamer gevonden voor een mooie prijs. En zelfs met airco. Tja, normaal slapen we ondanks de hitte in kamers zonder airco want dat scheelt geld, maar ach! Na lekker gegeten te hebben in een restaurant hebben we rondgelopen op de night market. Erg knus en veel leuke, lokale spulletjes. Ook kwamen we erachter dat er een straatje was met local food wat je zelf mocht opscheppen. Een soort lopend buffet. Balen dus dat we die avond daar niet gegeten hadden. Maar goed, een goede reden om de dag erna terug te gaan. Met een overheerlijke cake zijn we naar onze kamer terug gegaan.
De dag erna hebben we fietsen gehuurd en zijn we rond gaan fietsen door de stad. Mooie tempels bezocht. Zelfs de tempel boven op de berg. Na 326 treden en wat zweet hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de rivier. De avond wel op de markt gegeten. Dat was erg lekker. Alleen het nadeel was dat er zoveel keus was. En we wilden van alles een beetje proberen, dus gingen we naar huis met buikpijn van het teveel eten. Het was overigens wel superlekker en goedkoop (ongeveer 80 cent p.p.).
's Avonds nog naar een leuke bar geweest die verstopt zat in een straatje. Erg mooi aangekleed en lekkere chill muziek, met uitzicht over een rivier.
Toen was het de dag erna tijd voor de waterval. Met een tuktuk een uur gereden naar de waterval. Eerst nog langs een beren opvangcentrum gelopen, superlief, de jonge beertjes. Omdat het regenseizoen is was de waterval erg wild. Daar aan de waterkant lekker een baguette gegeten en toen het pad naar boven gelopen langs de cascade van de waterval. Iets verder boven konden we zwemmen. Dat hebben we dus ook lekker gedaan. Totdat Esmee het idee had dat een vervelende krab haar teen wilde opeten, haha. We dachten dat we de waterval gezien hadden, maar besloten toch het pad verder naar boven te volgen. En daar kwam de ene waterval na de andere. Allemaal niet zo hoog maar wel erg mooi. Totdat we aan het einde van het pad bij de enige echte, erg hoge waterval kwamen. Deze nog even van heel dichtbij bekeken ondanks dat de brug al half weggespoeld was door de sterke stroming. Toen was het weer tijd om terug te gaan naar de stad. Nog 2 andere mensen (Canadees stel) mee terug genomen in de tuktuk, want die waren met de fiets naar de waterval gegaan en vonden het iets te zwaar om de berachtge weg terug te nemen. Erg gezellig mee gekletst!
's Avonds natuurlijk weer op de markt gegeten en als toetje rijst kokosnootmelk poffertjes gegeten. Jammie! Op tijd naar bed voor de lange busrit de dag erna. Route nummer 13!!

's Morgens werden we opgehaald door een tuktuk die ons naar de VIP bus bracht. Naja VIP bus. Het was een gammele oude bus met een scheur in de voorruit. Ook was er 3 man personeel aan boord. Wij vroegen ons af waarvoor dat kon zijn, maar nu weten we dat je echt 3 man nodig hebt om de bus van a naar b te brengen. De busrit gaat de hele weg door de bergen. De rit zou 6 uur duren maar dat werd uiteindelijk 10 uur. Na 2 minuten stonden we al stil om de banden op te pompen. Toen gingen we de bergen in. Het is een smalle weg met om de paar kilometer een landslide, wat kuilen in de weg en waar soms een stuk asfalt mist. De weg lag dan gedeeltelijk onder het zand/modder. In het begin waren de landslides goed te passeren. Maar om 11 uur kwamen we bij een opstopping. Er stond een paar 100 meter verderop een vrachtauto dwars op de weg omdat die was weggegleden in de modder. Balen dus. Maar na een halfuur ging het verkeer weer langzaam rijden. Wij kwamen gelukkig ondanks een beetje slibberen goed door de modder heen. Na een uur kwamen we bij de volgende landslide. De modder was voor het grootste deel al weggehaald door een buldozer. Maar toen wij er doorheen reden begon de achterkant van de bus weg te glijden, en na enkele momenten stonden we dwars op de weg. Na wat slibberen moesten we toch echt allemaal uitstappen. Daar stonden we dan langs de kant van de weg in de blubber naar onze bus te kijken. Gelukkig hadden ze kettingen en toen ze die op de weg legden kwam de bus elke keer een stukje verder van de bergwand af en uiteindelijk uit de modder. Woei, dat hadden we overleefd. Na ongeveer 1,5 uur werd na een harde knal de bus stilgezet langs de weg. Wat nu weer?? Na allemaal uitgestapt te zijn zagen we de kappen bij de wielen open staan en het personeel onder de bus liggen en met lange stalen balken slepen??? Vreemd. De schokdemper was kapot, maar gelukkig hadden ze een reserve bij (zal wel vaker gebeuren dus). Na 3 kwartier hadden ze de vering gemaakt en hadden wij ondertussen wat gekletst en van het uitzicht genoten. Om 16.00 waren we eindelijk bij de lunchplaats angekomen en kregen we een bordje rijst met wat groenten. Gelukkig stonden wij vooraan want de kip was al snel op. Met een volle maag en vol goede moed weer de bus in die het na 1,5 uur weer begaf. Jawel, nog een keer de schokdemper. Dit keer werd het probleem niet zo snel verholpen want de krik was ook kapot. Gelukkig stopte er een andere lokale bus om hun krik te lenen. De mensen in die bus moesten dus ook even wachten. Na 3 kwartier konden we eindelijk weer verder. Het was ondertussen al bijna donker. Om half 8 's avonds kwamen we eindelijk aan in Vang Vieng. Dat was dus route nummer 13. Een van de mooiste bergroutes van de wereld! Ondanks dat het langer duurde dan verwacht hebben we erg genoten van het uitzicht in de bergen! Langs de weg zijn namelijk ook veel bergdorpjes waar wederom huisjes van bamboo staan en de kinderen spelen bij de plaatselijke waterpomp.
Het laatst stukje naar het centrum vervolgd in een tuktuk. Zittend in de tuktuk zagen we allemaal tuktuks langs rijden met zingende backpackers erin en tubes op het dak. Die moesten wel van het tuben afkomen. Tuben? Tuben? Jullie denken wat is tuben?
Tuben is met een binnenband van een tractor (de tube dus) een rivier afdrijven waar barretjes aan zitten. Je kunt dus een soort kroegentocht houden in een tube. Dat was ook de reden dat we naar dat dorp gingen.
De dag erna 's morgens even naar de rivier gelopen om te kijken hoe de stroming was. Die was dus best heftig, en in ons guesthouse hoorden we dat er veel rotsen in de rivier zitten en dat de rit met de tube normaal 3 uur duurt en nu maar 1,5 uur duurt omdat de stroming zo heftig is. Een mooie uitdaging dus. 's Middags was het dus tijd voor het tuben. Met de camera en de portomonee in een waterdichte zak, op blote voeten en zwemkleding aan stonden we in de rij voor een tube. Even onze gegevens achterlaten en betalen en hop de tuktuk in die ons naar het begin van het tuben bracht. In de tuktuk nog tips gevraagd van Rob (een aardige Engelse) die al eerder had getubed. Omdat de stroming te hard was werden we met een houten bootje eerst naar de overkant gebracht, want daar was de 1e bar al. Daar kochten we de eerste bucket (emmer vol wiskey en 7up) van de dag. Lekker relaxen en kletsen op de grond langs het water. Daar leerden we ook een groepje Engelse meiden kennen waar we gezellig mee gefeest hebben. Nadat de bucket leeg was was het tijd om de rivier schuin over te steken naar de 2e bar met de tube. Omdat de stroming zo sterk was moesten we erg hard zwemmen om alvast zo dicht mogelijk bij de volgende bar te komen. Maar gelukkig hebben ze bij elke bar mensen klaar staan die een touw naar je gooien om je daarmee uit de rivier de bar in te trekken. Dat was een superleuke ervaring en een lekkere verkoeling. Daar was het tijd voor de 2e bucket. Het feest kwam daar pas echt los en er werd volop gedanst. Bar 3 en 4 zaten vlakbij bar 2 en omdat we al redelijk wat op hadden besloten we dat het veiliger was om erheen te lopen inplaats van de tube te nemen. Daar was het ook weer supergezellig. Iedereen is blij en kletst met elkaar. Aan het einde ook nog even gestoeid in de modder. We waren helemal bruin van de modder. Nog wat knuffels uitgedeeld aan de mensen waarmee we feesten en ze ook nog even de modder in geduwd. Toen was het echt tijd om even de rivier in te gaan en de modder eraf te spoelen. De tube gepakt en toen naar de tuktuks gelopen om terug te gaan naar het dorp. Het was al te laat om nog over de rivier naar het dorp terug te drijven, want je wil echt niet in het donker in die rivier liggen. 's Avonds nog even naar een bar geweest maar daar was het niet zo druk en gezellig. Dus op tijd naar bed.

De volgende dag lekker uitgeslapen en een baguette gegeten aan de rivier. 's Middags zijn we natuurlijk weer gaan tuben. Dit keer hadden we besloten geen tube mee te nemen, we konden toch lopen daar en het scheelt ons geld en hoefden we de tube niet op tijd terug te brengen om de borg terug te krijgen. De dag ervoor waren we maar bij bar 4 gekomen dus dat was ons plan weer.
Dus wederom met het bootje naar bar 1 om daar gezellig een bucket te drinken. Toen getwijfeld of we zonder tube zouden zwemmen naar bar 2 of de boot te nemen. Toch maar voor de veilige boot gekozen en verder gefeest bij bar 2. Nog even naar bar 5 gelopen, maar daar was niet veel te doen, dus weer terug naar bar 2 en 3. Wederom een top feestje met wat mensen van de dag ervoor. Veel dansen, ouwehoeren en vechten in de modder met het Canadese stel en de meiden uit Engeland. Het Canadese stel die we ervoor in de tuktuk vanuit de waterval in Luang Prabang ontmoet hadden waren er ook en die waren erg zat. In de tuktuk nog om hun gelachen en erna met ze gaan eten. De jongen lag te slapen aan tafel en de meid was maar aan het vertellen (herhalen) over de heerlijke pannekoeken die ze die ochtend gegeten had. Dat was dus lachen.
Toen was het 21.00 uur en zijn we weer terug gegaan naar het guestehouse. Een poging gedaan om te poolen op de verotte tafel maar dat lukte niet echt. De tafel was geplakt met tape en de ballen gingen dus in rondjes. Dus maar op de kamer lekker zitten genieten van de grote zak nutjes (pinda's) die we goedkoop gescoord hadden en toen gaan slapen.

De volgende ochtend ging om 7.15 de wekker voor de bustrip naar Vientiane. Deze busrit verliep prima en na 3,5 uur waren we in het centrum van Vientiane. Na even zoeken hadden we een goedkoop guesthouse gevonden. 's Middags nog even langs de mekong river gelopen en naar Thailand gekeken. Dat ligt namelijk aan de andere kant van de rivier. 's Avonds hadden we een etentje met het Canadeese stel. Zij hadden afgesproken met een Amerikaanse meid die hier woont en die wist dus een leuk restaurant en nodigden ons hier ook voor uit. En dat hebben we geweten. Na een stuk lopen kwamen we eindelijk bij het restaurant uit. Het zag er duur uit, maar we hadden nog hoop omdat het een eindje buiten het centrum ligt. Toen de menukaart kwam zagen we dat het inderdaad een duur restaurant was. Het was erg lekker maar het kostte ons ongeveer 3,5 euro p.p. Nu denken jullie 3,5 euro? Dat is niks? Voor ons is 3,5 euro voor een maaltijd erg duur. We kunnen namelijk hetzelfde eten op straat kopen voor ongeveer 1 euro.
Vandaag hadden we een fiets gehuurd en zijn we wat rond gaan fietsen. Als 1e stop hadden we de look-a-like van de Arc de Triomph. Laos is vroeger van Frankrijk geweest en er zijn dus nogal wat Fransse invloeden terug te vinden (zoals de heerlijke baguette waar Esmee aan verslaafd is). Na de Arc de triomph zijn we doorgefietst naar een tempel en een soort van paleis en nog wat andere bezienswaardigheden. Vanavond vertrekken we met de nachtbus naar Pakse en 4000 eilanden. Dus op naar het volgende avontuur.

Helaas moeten we jullie teleurstellen qua foto's. Het internet is hier te traag en foto's uploaden gaat dus niet. De foto's komen dus waarschijnlijk pas online als we terug zijn in NL. Het zijn supermooie foto'sm dat kunnen we jullie al wel verklappen! We zullen ze zo snel mogelijk online zetten!

Het was een lang verhaal maar hopelijk hebben jullie weer genoten. Wij hebben dat in iedergeval wel!
Liefs vanuit het warme Vientiane.

• 07 Augustus 2011 - 09:33

Gilian:

Weer mooie verhalen. Ik hoorde ook al vage busverhalen van Kevin, hij zit nu ook in Laos, mijn broertje al gespot? ;) Zag Linda nog tijdens de vierdaagse feesten, ze vond het erg grappig dat ze jullie tegen was gekomen. Helaas zit onze vakantie er al weer op (geloof me, we waren alweer toe aan vakantie :)), en gaan we morgen gewoon weer aan het werk. Beetje Utrecht verkent, dat was erg leuk. Reis ze!

• 07 Augustus 2011 - 10:48

Loes:

Super leuk allemaal! Dat heel handig geregelde vervoer hadden wij inderdaad ook allemaal. Maarja, tijd zat toch :) Veel plezier nog en tot het volgende verhaal! Knuffels!

• 07 Augustus 2011 - 13:43

Marcha:

Heey!
    Die bergtrip klinkt echt super mooi :)
    En het raften + tuben lijkt me echt super vet!! Dat is iets om te onthouden ;)
    Ben benieuwd naar de 4000 eilanden ?!
    Liefs

• 08 Augustus 2011 - 08:53

Milou:

Wat een verhaal! Lang maar wel erg leuk!! Het klinkt alsof jullie ondanks het goedkope reizen, toch arm zijn als jullie terug komen! Zolang je maar geniet :)

xxx

• 08 Augustus 2011 - 18:27

Mam Uit Bakel:

tjee wat zullen jullie moeten afkicken in het saaie landje hier....
    Geniet er nog van want het is nog maar eventjes!
    liefs mam