Vakantiegevoel!! - Reisverslag uit Phi Phi Don, Thailand van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu Vakantiegevoel!! - Reisverslag uit Phi Phi Don, Thailand van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu

Vakantiegevoel!!

Door: bjornenesmee

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

15 Juli 2011 | Thailand, Phi Phi Don

Hey allemaal!

Hier weer een blogje van ons. We beginnen maar even met de laatste paar dagen in Bangkok.
We hebben na onze laatste blog nog de weekendmarkt bezocht een stukje uit het centrum. We waren er gelukkig lekker vroeg, dus niet zo warm en niet zo druk. Maar voornamelijk 'kijken, kijken en niet kopen', haha!
Voor de rest hebben we onze dagen gevuld met wat rondshoppen in de winkelcentra. Niet veel bijzonders, maarja. Gelukkig hadden we de zondagavond weer wat leuks in petto: 2 vrienden van Bjorn (Stephan en Rob) zouden voor 13 dagen naar Thailand komen om met ons mee te reizen. Ze kwamen vanuit China, waar ze een half jaar woonden/studeerden, even vakantie vieren met ons. :P
Dus 's avonds toen ze gearriveerd waren meteen gezellig wat gegeten bij de straattentjes en daarna wat drankjes gedaan bij de te dure Hardrock Cafe en een kroeg op de Khao San Road. Deze straat staat bekend als backpackersstraat, waar veel vervelende scammers rondlopen. Scammers zijn (Thaise) mensen die toeristen op willen lichten met van alles en nog wat. Zo werden we constant aangesproken om met een taxi naar een Pingpongshow te gaan. Bij deze show stoppen Thaise vrouwen pingpongballetjes in gaten waar het daglicht niet komt. Uit respect voor de vrouwen (het is een vorm van vrouwenhandel) en het wantrouwen in deze business (ze vragen tijdens de show ook nog doodleuk entertainmentfee) hebben we het afgewezen.

De maandag hebben we een treinkaartje geregeld om met een nachttrein naar Surat Thani te gaan. We hadden eigenlijk 1e klas willen hebben maar die was plots uitverkocht. Dus dan maar tegen onze wil 2e klas genomen. Maar dat was uiteindelijk niet erg, want het was erg comfortabel en het had wel wat! En natuurlijk was het veel goedkoper dan 1e klas. Het was een erg degelijk bed (soort van stapelbed). Iets anders dan in NL: de deuren om in en uit te stappen blijven gewoon open. Dus je moet opletten dat je er niet uitflikkert als je van wagon naar wagon loopt. Hahah!
Na een goede nachtrust, stapten we uit in Surat Thani, om daar de bus te pakken naar Phuket City. Een Thaise reisleidster die we in de trein hadden leren kennen, wees onze een goede ticketshop aan. Dus daar voor 240 baht (6 euro) kaartjes gekocht. Eenmaal in de bus kwamen we erachter dat hij vol zat en dus moesten we ofwel op de grond zitten ofwel op wat krukjes die ons aangereikt werden. Boven ons hoofd lekte de airco, dus dit opgelost door plastic zakjes eronder op te hangen. Dat wordt een fijne 5uur lange busrit.... Gelukkig stapten er na 2 uur wat locals uit, dus konden we met zijn 4en moven naar een normale zitplek (waar we al snel in slaap vielen).
Vlak voor Phuket City stapten er 2 vrouwen met sjieke pakjes de bus in. Ze boden ons aan ons voor 200 baht met een taxi naar Patong te brengen, 'veel comfortabeler en sneller', aldus hen. Omdat we nogal sceptisch zijn tegenover mensen die je spontaan iets aanbieden, hebben we het afgeslagen en zijn we doorgereden naar Phuket City. Daar hebben we op internet snel gekeken welk strand/deel van Phuket we leuk vonden. Het werd Kata Beach, niet zo toeristisch als Patong. Daar een te dure tuktuk naar toe gepakt. Onderweg probeerde die driver ons nog accomodatie aan te smeren. Hij reed even langs een 'vriend' die een reisbureautje had. No thank you!
In Kata Beach zijn we op de bonnevooi op zoek gegaan naar een slaapplek. De 1e die we bezochten was Rico's bungalows en omdat deze maar 800 baht (18 a 19 euro per nacht voor een doubleroom) was kozen we meteen voor deze. Wat een heerlijke bungalows waren dat: zwembad binnen 3 meter bereik, gratis internet, minibar, tv en een warme douche. En het strand was lekker dichtbij. Hier hebben we ons uiteindelijk een week gesetteld. Waarom haasten als je ook kan relaxen? Elke dag bij en in het zwembad hangen, op het strand liggen en in de zee afkoelen (vette golven waren dat!), af en toe snorkelen en lekker PadThai voor iets meer dan een euro eten van de straat.
Ook handig: Esmee vond binnen 10 minuten tijd een zonnebril en een duikbril in de branding van de zee.

Enige jammere aan deze plek (en aan het rest van het eiland) waren de mannen die er met een Thais hoertje vandoor gaan. In ons resort zaten een stuk of 5 mannen die wel van een Thais snoepje hielden, en zonder gène. We begonnen ons eraan te storen.

Een paar avonden hebben we ook wat kroegjes bezocht, verderop de straat, waar je volop omringd werd door deze hoertjes. GoGo Girls worden ze ook wel genoemd. En terwijl we 's avonds/'s nachts over straat liepen werden de mannen constant aangesproken door transseksuele op een scooter. Ook weer een dikke 'no thank you!'.

De laatste paar avonden hebben we ons vermaakt bij een normale bar, waar je gewoon gezellig een drankje kon doen en Jenga, vier op een rij en gratis kon poolen.
En toen was de week weer voorbij. Omdat Stephan en Rob weer een vlucht hadden naar Bangkok en wij naar Ko Phi Phi gingen, hebben we afscheid genomen. Het was gezellig jongens!
De bus naar Phuket City en de taxi naar de haven was een relatief goedkoop ritje, maar bij de haven werden we dik afgezet door de ticketshop. 600 baht voor een enkeltje naar Ko Phi Phi, terwijl je bij een toeristenshop in bijv. Kata Beach een goede deal had kunnen maken voor ongeveer 350 baht (maarja, daar kwamen we te laat achter). Omdat een retourtje via Ko Phi Phi naar Krabi (onze bestemming daarna) 1000 baht was, deze maar gekocht. Wie weet hoeveel je af wordt gezet op Ko Phi Phi.
Na 2 uur ferry meteen op zoek gegaan naar een guesthouse. Met een 17kilo wegende backpack door het dorpje in de hitte slenteren en kamers checken. Uiteindelijk na 5 kamers checken eentje gevonden voor 400 baht (9 euro per nacht voor doubleroom). Niet veel luxe, maar ach, we hebben een bed en een dak boven ons hoofd.

De eerste 2 dagen op het eiland vooral veel op het strand gelegen. Lekker genieten van de zon, de zee en het mooie uitzicht. Ook hebben we nog een flinke klim gemaakt naar 3 viewpoints, boven op de berg. Wat een mooi plaatje was dat! En die wind bovenop de berg was erg aangenaam. De derde dag hebben we spontaan een halve dag tour geboekt naar Phi Phi Leh. Dit is het eiland waar de film 'The Beach' met Leonardo DiCaprio is gefilmd. We zijn met een boot eerst naar Monkey Beach gegaan. Een stukje strand van Phi Phi Don waar aapjes leven. Meteen toen we uit de kleine motorboot stapten kwamen ze agressief op ons af. Omdat Esmee de camera na wat foto's gemaakt te hebben terug in het plastic zakje (mag niet nat worden he) deed, dacht een aap dat zij eten of zo had. De aap wilde Esmee dus aanvallen, maar gelukkig schopte Esmee uit een reflex water in zijn gezicht en stond de aap met een bek vol tanden te kijken.

Om terug te gaan naar de grote boot werden we opgehaald met kayaks, omdat de motor van de motorboot er mee kapte, haha!

De volgende stop was de Viking Cave, waar we een verhaal hoorden over Chinezen die heel veel geld neerleggen voor vogelnesten die daar aan de rost zitten, die gemaakt zijn van het speeksel van de vogel (praxisreclame :P). Blijkbaar werkt het als verjongingskuur (en uiteindelijk ook als anti-kater).

Toen was Maya Bay (The Beach filmset) aan de beurt. De boten werden aangelegd in een andere baai. We moesten zwemmen naar de rotskant om via erg puntige rotsen en een hoge trap aan de andere zijde te komen. Na een kwartier waren we eindelijk aan deze zijde, waar een soort van kamp zat. Na een paar minuten wandelen kwamen we eindelijk bij Maya Bay uit. Een mooi strand omringd door rotsen. Het is wel overduidelijk dat de film gephotoshopt was, de baai is namelijk niet helemaal omringd door rotsen. Helaas was het erg druk van de toeristen, maar ach we hebben gezeten in het water waar Leo in gezwommen heeft, haha! Toen was het tijd om terug te gaan naar de boot. Via dezelfde trap en rotsformatie. Omdat de rij erg lang was (ook van andere groepen) moesten we heel lang wachten. En wij waren natuurlijk de laatste. Eenmaal bovenaan de trap zagen we onze boot, groep en gids niet meer!! HELP, ze zijn er toch niet vandoor zonder ons!? Na wat zenuwen zagen we gelukkig een crewlid staan. Pfieuw... De boot stond blijkbaar een stukje verder naar links, wat ook betekende dat we over een nog langer stuk rotsen moesten lopen/klimmen, in de sterke branding. Na 15 minuten klimmen, klauteren, kruipen en glijden (inclusief door een stukje grot heen) waren we eindelijk bij een stukje strand, waar we met kayaks terug werden gebracht naar de boot. De stukjes ananas die we op de boot kregen hadden we wel verdiend!

Als laatste gingen we nog naar een lagoon (Pi-Leh Bay), waar we en zelf met zijn 2en gekayakt hebben en nog wat gesnorkeld. Het kayaken was erg leuk en mooi! Zijn we dan eindelijk over onze Biesbosch-trauma heen? Tijdens het snorkelen zagen we helaas niet de turtle van dichtbij die Bjorn vanuit de boot gezien had... :(

Toen was het dinnertime. Lekkere fried rice met komkommer en watermeloen toe. Om 18.30 was het tijd voor de spannende rit terug. De golven waren gigantisch hoog en de boot moest iedere keer stoppen en draaien bij een hoge golf. We moesten dus ook allemaal op de benedendek zitten, vanwege het balans van de boot. Heel wat mensen zagen er erg pips uit. Maar gelukkig hadden wij 2 nergens last van. 1 meisje was zelfs door een harde golf omhoog gegooid op het achterdek en via een klap op het dek in het water gevallen. Gelukkig hadden we het niet gezien. De rest van de rit heeft ze half in shock in de armen van groepsgenoten gelegen.

De avond hebben we nog gevuld met feesten op het strand. Daar zijn namelijk een aantal strandtentjes waar je onder het genot van een bucket (emmer sterke drank) kan genieten van een vuurshow, lichtslang-touwspringen, limbodansen en lekkere muziek. Heerlijk toch, los gaan op het strand met uitzicht over de zee. Met je voeten in het strandzand of water.

De volgende dag besloten we weer een wandeling te maken. We hoopten een ander stuk strand te kunnen zien aan de andere kant van de zee. Maar na 30 minuten klimmen in de hitte, zagen we dat we bij de viewpoint zouden uitkomen waar we al geweest waren. Dus laat maar zitten. Dus maar weer lekker naar 'ons' strand. Ook meteen kaartjes geregeld voor de bus en ferry van zaterdag van Krabi naar Koh Phangang, waar zondag de fullmoonparty is. Daar gaan we verder met feesten, haha! (En ja hoor, de ferrytickets zijn goedkoper als je ze hier op het eiland koopt, dan bij de ticketshop op de haven van Phuket. Wat een rip of. We hebben gewoon 8 a 9 euro p.p. teveel betaald...)

Dezelfde avond ook weer lekker uitgeweest op het strand. Die buckets tikken goed aan, haha! Tijdens het feesten kwamen we nog een Canadees meisje tegen die we in Kata Beach hadden leren kennen. Dus daarmee nog staan kletsen en dansen. (Ook erg handig: we waren al super lang op zoek naar een reisgids over Laos en Cambodia, en laat nou net zijn dat zij die 1 had en niet meer nodig had! Die dus met beide handen aangenomen!)

De laatste dag op dit eiland niet veel kunnen doen, het regent namelijk pijpenstelen! Al de hele ochtend en middag (meteen een goed moment om deze blog te typen dus. :P) Hopelijk kunnen we morgen een beetje fatsoenlijk naar de ferry lopen zonder al te nat te worden, dat is namelijk 15 minuutjes lopen (er zijn geen auto's/taxi's hier).

Ow, trouwens, op Kata Beach heeft Bjorn nog wat foto's van Bangkok en Kata Beach geupload. Deze staan in een nieuwe map 'Thailand'. http://foto.wimjanssen.info/WereldReisBjornEnEsmee/Thailand/Bangkok%20naar%20Phuket/Forms/AllItems.aspx

Dit was het weer voor zover! We laten z.s.m. weten hoe de Fullmoonparty was! En ja, we passen op! Geen drugs en 1 of 2 buckets maximaal! :)

Liefs, ons.

P.s.: Een fijne, warme, zonnige vakantie gewenst! (We begrijpen van nu.nl dat het verschrikkelijk weer is in NL, maar we kunnen helaas vandaag geen zon opsturen, die is hier namelijk niet...)

• 15 Juli 2011 - 16:45

Maartje:

Wauw..klinkt ook weer geweldig. Je hebt wel een dagje toverland gemist Bjorn met KVW :P

• 15 Juli 2011 - 18:34

Lies:

Heey Bjorn en Esmee, super super leuk om die reisverslagen van jullie te lezen, vooral nu het hier zo'n "lekker"weer is.
    Geniet er maar lekker van ene Bjorn probeer eens een White Russian te drinken, je weet niet wat je proeft haha, had ik laatst in Bubbels gehad pfffff.
    Have fun over there!
    xx groetjes Lies

• 16 Juli 2011 - 11:26

Karlijn:

Jullie maken weer genoeg mee! Klinkt erg leuk. Wel een beetje oppassen bij de Fullmoonparty zondag he! De party is heel bekend en populair maar ook zeker heel berucht om de drugs en de grote hoeveelheid mensen die er 'out' gaan. Ook in combi met de warmte, maar natuurlijk voordal de drank en drugs.. ;) Have fun!! Xxxies

• 17 Juli 2011 - 09:27

Milou:

Leuk verhaal/foto's/filmpje van Rob en Steef! Ik krijg er zo veel zin van om te reizen eigenlijk!! haha :P Hoop dat jullie niet op te veel regen stuiten daar! Die hebben we hier al genoeg! Ben benieuwd naar jullie Fullmoonparty!

Liefs, Milou