5000 km verder - Reisverslag uit Perth, Australië van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu 5000 km verder - Reisverslag uit Perth, Australië van Bjorn Cornelissen - WaarBenJij.nu

5000 km verder

Door: bjornenesmee

Blijf op de hoogte en volg Bjorn

11 April 2011 | Australië, Perth

Hey hey allemaal!

Eindelijk weer een verhaaltje van ons. Waar beginnen we? Waar waren we gebleven? Ow ja, in Adelaide. Waar we na onze laatste blog niet veel meer hebben gedaan dan een beetje rondhangen. De laatste zondag van maart hadden we de greyhoundbus (met Aboriginals inbegrepen) van Adelaide naar Alice Springs, om daar dinsdag met de 3daagse RockTour mee te gaan. (Tour naar Kings Canyon, Kata Tjuta en de bekende rode berg Uluru.) Lekker vroeg op, om 5uur. Want we moesten eerst 4 uur rijden naar waar het te doen was. :S Maar het groepje dat we hadden was super gezellig dus dat kwam wel goed. En de gids (half Aboriginal) was erg goed en had gevoel voor humor, haha. Een en al practical jokes.... Als je links kijkt zie je rechts niets.
Tijdens de tour hebben we een 4uur lange wandeling/klim gemaakt over Kings Canyon. Inclusief daar gezwommen in een meertje tussen de rotsen. Wat een lekkere verfrissing! Hier na zijn we, met het onderweg gesprokkelde hout, een kampvuur gaan maken op onze kampeerplek. Het hout sprokkelen was met gevaar voor eigen leven i.v.m. mogelijke slangen tussen het hoge gras, en giftig hout waar je geen splinter van in je huid mag krijgen. Dat van de splinters hoorden we pas achteraf van de gids, want anders zouden we misschien het hout niet durven sprokkelen. De gasfles was kapot dus er werd gekookt op het kampvuur. Er stond noodles met groente en vers brood op het menu. Heel lekker gegeten onder het genot van een biertje en wijn, welke we ook nog hadden ingeslagen op de route. Lekker laat naar bed, slapen onder de sterren in een swag en weer om 5uur 's morgens op. Jeuj! De sterrenhemel daar is echt AMAZING. Je kan daar zelfs makkelijk de melkweg zien. omdat het daar zo donker is (geen omliggende steden met verlichting) zie je echt megaveel sterren.
Er stond een lange wandeling te wachten in Kata Tjuta, waar de bekende Olgas waren (googlen dus) . Daar was het ook weer heel erg mooi en de gids had veel te vertellen over de geschiedenis en over de natuur. Ook nog een schaafwond verholpen door sap van een plant erop te doen wat werkt als pleister.
Vervolgens een lekkere lunch gehad (tortillas met vliegen), jammie. Nog nooit zoveel vliegen gezien. Wat waren we blij dat we in ons hostel al een musquito netje hadden gekocht tegen de vliegen. We hadden geen zin om de hele dag om ons heen te zwaaien en dat we er niet sexy uit zouden zien met die netjes op ons hoofd boeiden ons niet echt, haha! Maar nog steeds waren de vliegen erg vervelend, want als je wil eten of drinken moet toch dat netje omhoog. En een vlieg rond zwervend onder je netje is geen plezier.
Na de lunch zijn we naar het Cultural Centre van Kata Tjuta geweest. Daar hebben we veel mogen leren over de Aboriginals. Wapens, gereedschap en instrumenten gezien, een film over hun leven bekeken en oude verhalen gelezen. Echter hebben we daar geen foto's mogen maken, net zoals op veel plekker bij Uluru. Doordat de plekken heilig zijn.
Daarna zijn we nog een wandeling van een uur gaan maken bij de Uluru (Uluru Base Walk) waar we ook weer veel geschiedenis te horen kregen. Erg mooi hoe de aboriginals dachten over de berg. Heel anders dan wij denken, maar wel een goede manier van leven. Toen was het tijd voor de zonsondergang bij de Uluru. Onder het genot van bier en wijn hebben we genoten van het uitzicht. De gids wilde ook nog graag een fotoshoot houden, waarbij je van een 1,5 meter hoge paal springt waardoor het lijkt dat je over de uluru heen springt. Bjorn heeft er een leuke foto aan overgehouden, maar een groepsgenootje kneusde beiden voeten door de harde klap op de grond, zo sneu. Daar gaat je avontuur, maar gelukkig bleek het achteraf niet gebroken te zijn. Een ander meisje, Lea, had ook veel pech. Ze was blijkbaar gebeten door een spin en ging op de laatste dag van de tour samen met dat andere meisje naar het ziekenhuis. Wat een grappig gezicht was het om hierna hen beiden op krukken op te halen bij het ziekenhuis!

Vervolgens zijn we naar een camping gegaan waar we chili con carne gemaakt hebben en deze rondom het kampvuur op aten. Voor bed tijd nog even een gaaf spel gespeeld. Waarbij je een kartonne doos van de grond moet oppikken, zonder dat je handen of knieen de grond raken. En de doos wordt per ronde lager. Esmee hield het vol tot nog geen centimeter boven de grond. :P
En heel toevallig zaten we met onze groep naast een andere groep die dezelfde gids hadden als wij op kangaroo island. Dus even bijgekletst met die gids. Kleine wereld.
De volgende dag weer om 5 uur op om de zonsopgang te bekijken, ook weer vlakbij de Uluru. De combinatie zon en wolken maakt een mooi kleurenfestijn. Erg mooi was dat! Met onze gare koppen zijn we doorgereden naar Uluru zelf, waar we een 3uur lange wandeling (zonder klimmen en klauteren) maakten. Het was niet zo spannend als de 1e twee dagen, maar wel weer erg mooi en vooral gezellig. Het blijft een gek gezicht dat rond de rots alles plat en zand is en de rots zo in het niets er bovenuit toornt.
's Middags een heerlijke lunch gehad (weer die lekkere vliegen, jammie) en daarna door naar de Camelfarm om kamelen te rijden. It was the best hump of our life! Haha! Rond een uur of 7 waren we terug in ons hostel in Alice Springs en na een goede douche zijn we naar het centrum gegaan. Daar gingen we in de Rockbar lekker dineren met de groep en de gids. Super gezellig!

Vrijdag nog een dagje zwembad gedaan, samen met 2 Duitse meisjes en jongen die we kenden van de RockTour. En 's avonds ook nog zitten ouwehoeren met hen. Toch wel weer netjes op tijd naar bed om de volgende dag om 7uur op te staan. We hadden onze vlucht naar Perth namelijk! Lea met de spinnenbeet had ook deze vlucht en dus hebben we haar geholpen met haar backpack, rolstoel en krukken. Niet makkelijk als je zelf al ruim bepakt en bezakt bent, haha! Maar wel gelachen en haar netjes rondgecrosst met haar rolstoel.
In Perth zouden we naar Joe toe gaan, een man waar bij we gingen couchsurfen. Dit houdt in dat je gaat slapen bij locals om de kosten te besparen en meer te weten te komen over de omgeving etc. Als soort van dank hebben we geholpen in de huishouding en eten gekookt voor Joe. Het was een super leuke ervaring! Zondags had hij ons meegenomen naar Fremantle beach en de markt aldaar. Hij had ons daar nog getrakteerd op heerlijke cappaccino, Esmee's verslaving. Omdat hij zo veel moest werken en 's avonds veel op pad was kon hij ons helaas niet meenemen naar andere plekken, maar we hebben 0,0 spijt van deze ervaring. We hadden een eigen kamer met 2persoonsbed en de badkamer moesten we delen met 2 duitse meisjes die daar ook deden coach surfen.
En wat ook heel toevallig was (dit stuk snapt misschien alleen Bjorn's groep): Joe had het heel veel over 2 Nederlandse meisjes waarmee hij een leuke tijd had gehad. Bregje en Renske. Er ging geen belletje rinkelen, maar na een aantal avonden liet hij een fotoboekje zien wat die meiden voor hem hadden gemaakt. En Bjorn keek naar de foto's en zei: 'Hey dat is Bregje van der Ven, die ken ik wel. Ik ben bevriend met Tjard, die haar broertje is' .Hij was wel verbaasd dat Bjorn haar kent. Wat een kleine wereld toch!
Maandag hebben we niet veel gedaan, wat internetten in de bibliotheek en rondkijken in de stad. Dinsdag zijn we naar Rottnest Island gegaan met de ferry. Een heel mooi eiland waar je met een hop on hop off bus allemaal kleine strandjes kan bezoeken. En wat was het heet! Maar echt zo mooi! We hebben liggen zonnen, gezwommen en gesnorkeld bij het leven, haha! (Mama van Esmee, we hebben op het strand aan je gedacht met je verjaardag! Happy birthday!)

De rest van de dagen ook weer niet veel nuttigs gedaan. Donderdag afscheid genomen van Joe en toen door naar ons hostel in Perth City. Een rustig en schoon hostel, maar best nog een stukje lopen naar het centrum/treinstation. Maarja....
We hadden 2 Ierse kamergenoten en eentje ervan speelde gitaar. Een avondje een priveconcert gehad op onze kamer met z' n 4en. Erg knus en gezellig.
Vrijdag kwamen we Lea weer tegen en zijn met haar lekker gaan luieren in Kings Park, een mooi park op een grote heuvel met uitzicht over Perth. Gezellig!! Vrijdag- en zaterdagavond zijn we een hele tijd bezig geweest om met een hele bups backpackers te kijken of we met zijn allen een campervan kunnen huren om er mee naar Darwin (5000km) te rijden. Het was nogal een geregel en de groep wilde pas maandag de 18e gaan, dus we hebben nu met een Duits meisje (Sara) een 4WD van hookup-adventures gehuurd vanaf zaterdag de 16e. Ook niet erg snel, maar je moet wat. De groep wilde ook met Wicked Campers gaan en laat nou net zijn dat we daar niet zo'n goede ervaring mee hebben. (5e versnelling kapot!) Dus nu zijn ook meteen onze plannen duidelijk: zaterdag a.s. vertrekken we voor 17 a 18 dagen van Perth naar Darwin, via Exmouth en Broome. Een hele rit en erg duur, maar anders kom je ook nergens, haha! We hadden geluk dat we flinke korting voor de 4WD kregen tussen Broome en Darwin. We wilden eigenlijk maar tot Broome rijden en dan vliegen naar Darwin, maar de company zocht mensen die 1 van hun 4WD's in 7 dagen naar Darwin kon brengen (relocation). Dus dat wilden wij wel doen, zien we meteen meer van het land!

Onderweg zullen we de groep backpackers vast nog gaan ontmoeten. En anders wel andere leuke mensen die we hebben ontmoet in ons hostel. Stiekem komen we steeds meer bekenden tegen, en dat maakt het reizen ook leuk. Gezellig van elkaars avonturen genieten.
We hebben erg veel zin in de tour, dan zien we weer mooie natuur!!
Deze laatste 5 dagen zitten we in Lea's hostel, goedkoper en dichterbij het centrum. En natuurlijk leuk omdat Lea daar zit.
Hopelijk kunnen we dezer dagen de laatste foto's uploaden. En voor de rest? Geen idee wat we gaan doen in Perth, lekker hangen en relaxen denken we. Dat moet ook soms gebeuren. Reizen is stiekem best vermoeiend door het vele lopen, zoeken, uitzoeken en regelen van zaken. Esmee's nagels zijn nog steeds niet lang. Ze worden alleen maar korter. We zijn toe aan vakantie!

Zo, wat een stof om te lezen! En we hebben niet eens alles verteld. Als we nog een leuke anekdote hebben dan zullen we die er nog bij zetten (bij reacties).
Take care everybody! En schroom niet om leuke, grappige, lieve en vooral lange reacties achter te laten!

Knuffel van ons!

• 11 April 2011 - 11:36

Roel :

Leuk verhaal om te lezen!
    Het deel over de Rock Tour rond Uluru komt zeer bekend voor, mooi dat dit ook bij jullie is bevallen (behalve dan de vliegen). Gaaf dat jullie nu naar Broome en Darwin gaan, ik ben benieuwd...

• 11 April 2011 - 13:36

Gilian:

En ook komt het mij natuurlijk bekend voor ;) Haha. Gidsen moeten wel gek zijn hè. Dat van die kartonnen doos, blijkbaar populair spelletje in Australië. Ik heb het ook gedaan. Nog quokka's geaaid? Grappig dat jullie op dezelfde plek als de zus van Tjard uitkwamen! Ben nu al jaloers op jullie trip naar het noorden, moet zo mooi zijn. Als jullie ene Linda uit Nijmegen tegen komen, doe haar maar de groetjes van mij (en Roel). Succes met rijden!!!

• 11 April 2011 - 17:28

Milou:

hahahaha Esmee dr nagels nog niet lang! Ik heb ook nog geen foto('s). Die zijn zaterdag (op t feest van de ouders van Sander) wel gemaakt, maar dat was allemaal niet met de digicam. Helaas! Als ik er eentje heb, stuur ik die wel op hoor :)

Wel echt mega toevallig dat jullie op de zelfde couch gesurfd hebben als Bregje! haha Heel veel plezier en mooie avonturen gewenst!

xxx Milou

• 11 April 2011 - 18:30

Denise Flop­ ;):

halleluja wat een verhaal!!!!! haha super leuk dat t het allemaal zo goed gaat! jullie lopen wel heel wat af zeg.. jeetje!

Eigelijk zou ik ook een heel verhaal kunnen schrijven met wat ik allemaal mee maak bij de shop.. Altijd en alleen maar op dezelfde plek en toch een heel verhaal >.<.. Maar dat bewaar ik wel voor als je terug bent want anders heb ik dan niks meer te vertellen haha! :P

Jongens geniet er van! en succes met 5000 km rijden :| (das echt heel erg veel!)
    xxx

• 12 April 2011 - 11:24

Karlijn:

Zo zo! Wat een verhaal zeg! Ik merk al dat jullie je de afgelopen tijd ontzettend verveeld hebben..!! Jeetje, ga toch eens wat doen, je bent toch niet voor niets naar Australie gevlogen..!? XD

Geniet van de 'vakantie'tijd die jullie tegemoet gaan :p

Mis jullie! Xxx

• 13 April 2011 - 17:59

Karen:

Wat een gaaf verhaal en foto's weer! Ik ben best wel jaloers als ik die foto's zie. Wat een mooie omgeving en wat 'n helder water :D Dat nodigd wel uit om lekker in te zwemmen.
    Alleen die bijtende enge spinnen enz... brrr das niks voor mij! Watje hé :P
    Enne bjorn zijn haren geknipt! Staat je goed hoor :P Zo kan je er wel weer even tegen haha.
    Succes met de 5000 km rijden :O

• 13 April 2011 - 20:02

Lies:

Heeeyyy Bjorn en Esmee, super leuk van jullie reisverslagen ik lees ze met veel plezier.
    Hier is alles okaj, zaterdag hebben we afscheid van Miw, die krijgt hmmmm.....??tja ik zal jullie wel missen hoor, jullie zijn al zolang bij Px geweest, maar ja ooit komt er toch een einde aan alles. Geniet daarom nog lekker van jullie tijd daar, en ik zie jullie mooie verslagen weer met plezier tegemoet.
    Groetjes Lies

• 14 April 2011 - 16:42

Mam Uit Bakel:

Genoten van jullie verhaal en natuurlijk de foto's. Super allemaal. Ben wel een beetje jaloers, behalve "op/over het randje in dal kijken".....
    liefs uit Bakel

• 23 April 2011 - 18:54

Loes En Teun:

We kennen het helemaal, vandaar ook de late reactie, al veels te vaak doodmoe achter de computer gezeten (of zelfs een hele lange tijd niet :) Maar we hebben nu ook mooi uitrust daagjes in Sucre, vandaar ook het verhaal...Klinkt echt super leuk wat jullie daar allemaal doen, ga zo nog eventjes foto`s kijken.
    Dikke knuffels en succes met Esmee`s nagels!

• 28 April 2011 - 05:37

Adrienne:

Wat een verhalen :D. Grappig dat het couchsurfen bevallen is. Wij gaan in Amerika ook bij 4 mensen surfen.

Ben ook heel benieuwd hoe dat gaat bevallen, toch best een beetje spannend.
    Voor ons nog 11 nachten voor vertrek.

Heel veel plezier weer de komende tijd en niet vallen, breken of in een rolstoel gaan zitten ;)

Liefs,
    Adrienne

• 02 Mei 2011 - 10:46

Tjard:

Wat gaaf. Leuke avonturen zeg. Uluru Rules.
    Wat grappig dat jullie bij Joe zijn geweest. Daar heb ik via Breg ook al de verhalen van gehoort.

Damm jullie hebben een wilde python gezien. Vet Jaloers. Daar had ik tevergeefs een half jaar naar gezocht.

• 09 Mei 2011 - 15:51

Ellen :

Hallo Esmee en Bjorn,
    Via jullie ma de site gekregen en de foto's bekeken. Het ziet er gaaf uit.
    Wat geweldig om zo'n reis te maken.
    Ik hoop dat jullie nog veel plezier hebben en veel bijzondere dingen zien. groetjes Ellen
    Natuurlijk ook groetjes van Johnny, Jeroen, Martijn en Susan

• 10 Mei 2011 - 16:36

Iris:

Hoi Bjorn en Esmee
    wow ik zie dat jullie goed vermaken en veel leuke dingen oen en meemaken
    goedzo
    ik ben ook bijna zo ver wij ( ik en Rene' vertrekken morgen ook voor onze Reis wij gaan eerst naar Thailand en dan naar Australie
    wij hebben er ook zin in en wensen jullie dan ook nog erg veel plezier en geluk op jullie reis en GENIET

XXXX Iris